DOMOWY TOR PRZESZKÓD

Gromadzimy różne przedmioty, które mogą posłużyć nam do wykonania toru przeszkód.

Tory przeszkód możemy tworzyć z przedmiotów codziennego użytku typu stoły, krzesła, miski itp.

Przykładowy tor przeszkód:

  1. Układamy poduszki naprzemiennie na podłodze tak, aby dziecko przebiegło po poduszkach, stawiając całe stopy na poduszkach- raz jedną stopę raz drugą.
  2. Pufę umieszczamy na podłodze, a zadaniem dziecka jest przejście na drugą stronę pufy, obiegnięcie jej kilka razy albo wejście i zeskoczenie z niej.
  3. Ustawiamy butelki- jedna za drugą. Zadanie polega na przebiegnięciu slalomem pomiędzy butelkami.
  4. Krzesła ustawiamy obok siebie, tak aby stworzyły „tunel”. Dziecko musi przeczołgać się lub przejść na czworakach przez „tunel”.
  5. Przejście z książką umieszczoną na głowie po linie (np. sznurówka).
  6. Rzucanie do celu. Dziecko staje na specjalnie wyznaczonym miejscu i próbuje wrzucić piłki do postawionej przed nim miski.

Dla urozmaicenia zabawy można mierzyć dziecku czas- jak na prawdziwych zawodach sportowych!

Zabawa wpływa na ogólną sprawność i koordynację ruchową oraz umiejętności planowania ruchów.

 

PACYNKI

Zgromadźcie różne materiały, takie jak: skarpetki, różnokolorowe włóczki, guziki, wstążki, filc, nożyczki, klej bądź przybory do szycia.

Nałóżcie skarpetkę na rękę – będzie to baza naszej pacynki. Z włóczki wykonajcie włosy, z guzików oczy i nosek, natomiast z filcu wytnijcie uśmiechniętą buzię. Wstążki wedle uznania użyjcie jako elementu dekoracyjnego, np. przewiązując włosy z włóczki – kokardką. Wszystko można przykleić klejem bądź przyszyć z pomocą osoby dorosłej.

Pacynki wykonane samodzielnie mogą posłużyć do zabawy w teatrzyk, która rozwijaja mowę i wyobraźnię. Tworzenie takich postaci to również okazja do doskonalenia umiejętnośc z zakresu małej motoryki.

 

DOMOWY GNIOTEK

Do wykonania Pana Gniotka potrzebujemy: balon (dowolnej wielkości i koloru:), butelkę, lejek, włóczkę oraz mazak/marker.

Na początku wsypujemy mąkę do butelki (przez lejek) do około połowy jej wysokości. Następnie dmuchamy balon i nakładamy go na butelkę. Teraz wystarczy butelkę obrócić w taki sposób, aby mąka przesypała się do nadmuchanego balona. Wypełniony mąką balon ściągamy z butelki, spuszczamy powoli powietrze, związujemy go i przystępujemy do dekorowania- z włóczki wykonujemy włosy, a markerem rysujemy buzię.

Zabawa rozwija zdolności manualne oraz stymuluje zmysł dotyku.

 

PIANKOLINA

Dzieci najlepiej rozwijają się poprzez poznawanie świata wielozmysłowo. Wszelkiego rodzaju masy plastyczne dostarczają wielu doznań dla naszych zmysłów i świetnie oddziałują na dziecięcą wyobraźnię. W warunkach domowych można stworzyć taką masę, np. PIANKOLINĘ.

Do jej przygotowania potrzebujemy:

  • 1kg mąki ziemniaczanej
  • 1 piankę do golenia
  • Odrobina płynu do mycia naczyń
  • Barwniki spożywcze w celu uzyskania kolorowej masy

Wszystkie składniki razem mieszamy i wyrabiamy, aż do całkowitego ich połączenia. Z piankoliny możemy tworzyć rozmaite babki, budowle, zakopywać różne przedmioty, odciskać dłonie, a nawet pisać literki.

Zabawa z wykorzystaniem takiej masy rozwija zdolności manualne, stymuluje zmysł dotyku oraz pobudza wyobraźnię.

 

„GDZIE LATA NAJPIĘKNIEJSZY MOTYL?”

Przygotujcie kartkę techniczną o dowolnym formacie, farby plakatowe oraz pędzelek i kubek z wodą. Kartkę zegnijcie na pół, a na jednej ze stron namalujcie kolorowe skrzydło. Po zgięciu kartki na drugą stronę i jej rozłożeniu ukaże się odbicie tworzące obrazek. Po wyschnięciu farby możemy wyciąć motyla i wykorzystać do zabawy twórczej.

Zabawa usprawnia zdolności manualne oraz koordynację wzrokowo – ruchową, a także rozwija wyobraźnię i wyzwala kreatywność.

 

DŹWIĘKOWE NIESPODZIANKI

Przygotujcie opakowania po zapałkach lub jajkach typu kinder. Zgromadźcie różne materiały, które następnie umieśćcie w opakowaniach: sól, kasza, cukier, fasola. Zadaniem dziecka jest odnalezienie par jednakowo brzmiących pudełek.

Zabawa rozwija zdolności manualne podczas przygotowywaniu pudełek dźwiękowych, stymuluje zmysł dotyku oraz percepcję słuchową.

 

KRĘGLE

Przygotujcie plastikowe butelki po napojach oraz piłkę. Do butelek nasypcie piasek bądź inny materiał obciążający „kręgle”. Obklejcie butelki papierem kolorowym- będą atrakcyjniejsze.

Wyznaczcie miejsce gdzie ustawicie kręgle oraz miejsce, z którego będziecie oddawać rzut- turlając piłkę po ziemi.

Ustawcie butelki w trójkąt, tak jak ustawione są prawdziwe kręgle i zacznijcie zabawę!

Ćwiczenie doskonali koordynację wzrokowo- ruchową, ogólną sprawność ruchową, a także umiejętność planowania ruchów.