Zajęcia ruchowe wg Metody Ruchu Rozwijającego
W. Sherborne

Zajęcia prowadzone tą metodą oparte są na twórczym wykorzystaniu ruchu, bliskim kontakcie fizycznym (dotyk), sprzyjającym tworzeniu się więzi emocjonalnych i budowaniu poczucia bezpieczeństwa. W swym charakterze zbliżone są do spontanicznych i radosnych zabaw wieku wczesnodziecięcego.

Praca odbywa się w parach: rodzic i dziecko. Większość ćwiczeń odbywa się na podłodze. Są to m.in.: kołysanie, przewracanie, pełzanie, czołganie, poklepywanie, obejmowanie, spacerowanie, czworakowanie, wskazywanie części ciała, masowanie, uciskanie, klepanie, itp.

Korzyści wynikające z ćwiczeń:

  • rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej przestrzeni;
  • stwarzanie okazji do komunikacji i przeżywania radości;
  • usprawnianie ruchowe;
  • stymulacja rozwoju poznawczego, emocjonalnego, społecznego.

ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ WE WTORKI O GODZ. 7.45 W SALI GRUPY ZERÓWKA. ZAJĘCIA TRWAJĄ OD 2 X 2018 DO 28 V 2019.

 

Zajęcia Terapii Ręki

Jest to cykl zajęć warsztatowych dla dzieci i rodziców/ opiekunów wg metody Terapii Ręki z elementami Integracji Sensorycznej.

ZAJĘCIA ODBYWAJĄ SIĘ W CZWARTKI O GODZ. 15.00 W SALI GRUPY ŚREDNIAKI. ZAJĘCIA TRWAJĄ OD 4 X 2018 DO 30 V 2019.

 

Terapeuta SI- kilka informacji od terapeuty integracji sensorycznej

Zajęcia z zakresu Integracji Sensorycznej mają na celu pomoc dziecku w zintegrowaniu wszystkich wrażeń zmysłowych i zebraniu ich w całość. Podczas terapii kształtowane jest prawidłowe odbieranie bodźców pochodzących ze świata zewnętrznego, jak również z własnego ciała, ich przewodzenie do mózgu oraz przetwarzanie. Bodźce odbierane są przez siedem układów zmysłowych i przewodzone do mózgu, w którym zachodzi przetwarzanie informacji. Układ nerwowy człowieka odbiera i rejestruje bodźce płynące ze zmysłów:

  • dotyku jako zmysł czucia powierzchniowego, związanego z odbieraniem bodźców dotykowych
  • układu przedsionkowego zlokalizowanego w błędniku ucha wewnętrznego
  • układu proprioceptywnego – czucia i ułożenia mięśni, ścięgien oraz stawów, zwanego zmysłem czucia głębokiego
  • smaku
  • wzroku
  • słuchu
  • węchu

Najczęstsze objawy wskazujące na występowanie zaburzeń integracji sensorycznej to:

  • nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe,
  • zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe,
  • zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności,
  • problem z koordynacją,
  • opóźnienia w rozwoju mowy lub zdolności językowych,
  • opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych (mała i duża motoryka),
  • problemy z nauką,
  • niska samoocena,
  • kłopoty z dobrą organizacją.

Jeśli Rodzice dostrzegają wymienione trudności u swojego dziecka, to warto zwrócić się do terapeuty SI w celu diagnozy funkcjonowania poszczególnych układów. Następnie dziecko uczestniczy w zajęciach z użyciem specjalistycznego sprzętu terapeutycznego.

Już po kilku miesiącach obserwuje się pozytywne zmiany (efekty terapii są stałe, nie ma regresji). Poprawia się wiara we własne siły, poczucie równowagi, koordynacja, koncentracja, dziecko lepiej słucha i wypełnia polecenia, rozwija się mowa i sposób wyrażania, dziecko zaczyna kontrolować swoje reakcje na otoczenie, chętniej podejmuje się nowych, trudnych zadań.

Również w domu można i warto utrwalać efekty terapii. Przykładowymi ćwiczeniami normalizującymi poziom pobudzenia układu nerwowego możliwymi do wykonywania w warunkach domowych są:

Zabawy związane z przeciskaniem, wałkowaniem, dociskaniem:

·         Przy myciu rąk dokładne, mocne wycieranie ręcznikiem dłoni i poszczególnych palców,

·         Zawijanie w kołderkę i wykonanie tak zwanego naleśnika,

·         Zabawa w mumię, możemy zawijać ręce, bądź nogi, dziecko próbuje uwolnić się samo. Do zabawy można wykorzystać papierową taśmę, bandaż elastyczny,

·         Mocne uściski („niedźwiedzie” uściski),

·         Dociskanie, oklepywanie, wałkowanie butelkami wypełnionymi wodą o różnej temperaturze (zimna i ciepła)

·         Podskoki na piłce kangur,

·         Podskoki na trampolinie, materacu,

·         Zeskakiwanie z wyższych powierzchni na poduszkę, dmuchany materac,

·         Przeciskanie się przez worek elastyczny,

·         Wolne dociski poszczególnych części ciała piłką (może być z kolcami), nazywamy masowane części ciała,

·         Przeciskanie się przez ciasne przestrzenie,

·         Masaż ciała fakturami o zróżnicowanej strukturze.

Zabawy związane z siłowaniem:

·         Walka kogutów,

·         Przepychanie cięższych rzeczy plecami, rękami, nogami, głową,

·         Przeciąganie liny,

·         Baraszkowanie, opady na ścianę,

·         Boksowanie „ujarzmianie smoka”.

Ćwiczenia oddechowe:

·         Zdmuchiwanie lekkich przedmiotów ze stołu

·         Podnoszenie rąk w górę – wdech – zatrzymanie na chwilę powietrza, następnie opuszczanie rąk i wydmuchiwanie powietrza buzią,

·         Zatrzymywanie oddechu na 3-4 minuty,

·         Zabawa w wąchanie kwiatków,

·         Dmuchanie baniek mydlanych.

Trzeba jednak pamiętać, żeby ćwiczenia wykonywane w domu zawsze konsultować ze specjalistą prowadzącym terapię dziecka.

Wybrane publikacje z zakresu SI dla zainteresowanych:

Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria – diagnoza – terapia. CMPP-P. Warszawa 1997.
Cermak S., Rozumiejąc integrację sensoryczną. Znaczące kategorie integracji sensorycznej i związane z nimi rozważania. Biuletyn SI Nr 1, 2003.
Górska T., Grabowska A. Zagrodzka J., Mózg a zachowanie. PWN, Warszawa 1997.
Grabowska A., Budohowska W., Procesy Percepcji. PWN, Warszawa 1995.
Grzybowska E., Metoda integracji sensorycznej (SI) w: Rewalidacja 2 (6) 1999.
Maas V. F., Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do Teorii Integracji Sensorycznej. WSiP, Warszawa 1998.
Przyrowski Z., Schemat ciała . Neurofizjologia – Rozwój – Terapia. Biuletyn SI. Nr 2, 2001.
Przyrowski Z., System dotykowy cz. I. Biuletyn SI Nr 1, 2001.
Przyrowski Z., System dotykowy cz. II. Biuletyn SI Nr 2, 2001.

Prawdziwą skarbnicą wiedzy o SI jest również strona  //www.pstis.pl

KIEDY ZACHOWANIE TWOJEGO DZIECKA POWINNO CIĘ ZANIEPOKOIĆ:

rysunek przygotowany przez gabinet Integracji Sensorycznej "Świadomy Rodzic" http://www.swiadomyrodzic.pl

 

Kilka porad od logopedy…

Tekst przygotowała Karolina Dolna

Wspomaganie rozwoju mowy dziecka – rady dla rodziców:
Prawidłowy rozwój mowy dziecka wpływa na rozwój jego osobowości. Dziecko poznaje otaczający świat dzięki rozumieniu mowy, a umiejętność mówienia pozwala mu wyrazić swoje uczucia, spostrzeżenia, pragnienia. Jeśli rozwój psychoruchowy dziecka przebiega prawidłowo, odpowiednia codzienna stymulacja i czujne, mądre oko rodzica pozwoli uniknąć, bądź też szybko wyeliminować pojawiające się problemy związane z mową. 
Optymalne warunki dla prawidłowego rozwoju mowy rodzice mogą zapewnić dziecku już od momentu jego narodzin. Rodzice są bowiem osobami przebywającymi z dzieckiem najdłużej, mają więc największe możliwości wpływania na jego rozwój. Są też pierwszym i najważniejszym wzorem, który dziecko będzie próbowało naśladować.
 
Co powinni robić rodzice, aby wspomagać rozwój mowy dziecka?
Oto najważniejsze zalecenia:
1.Mówmy do dziecka, już od pierwszych dni jego życia, dużo i spokojnie. Nie podnośmy głosu.
2.Nasze wypowiedzi powinny być poprawne językowo, budujemy krótkie zdania, używamy prostych zwrotów, modulujmy własny głos.
3.Kiedy dziecko wypowie słowo, zdanie, staramy się rozszerzyć wypowiedź, kontynuujemy, pytamy. 
4.Mówmy dziecku co przy nim robimy, co dzieje się wokół niego. Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, pracom domowym. 
5.Mówmy do dziecka w taki sposób, aby widziało naszą twarz – będzie miało okazję do obserwacji pracy artykulatorów.
6.Karmienie piersią zapewni dziecku prawidłowy rozwój układu artykulacyjnego.
7.Od najmłodszych lat uczymy dbałości o higienę jamy ustnej. 
8.Zwracamy uwagę, czy dziecko oddycha nosem- prawidłowym torem oddechowym. W przypadku, gdy dziecko oddycha ustami lub gdy często pojawiają się infekcje górnych dróg oddechowych, infekcje uszu, prosimy lekarza specjalistę (laryngolog, alergolog) o ustalenie przyczyny.
9.Odpowiadamy na pytania dziecka cierpliwie i wyczerpująco.
10.Opowiadamy i czytamy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki. Uczymy krótkich wierszy na pamięć.
11. Oglądamy z dzieckiem obrazki: nazywamy przedmioty i opisujemy sytuacje.
12. Śpiewamy z dzieckiem. Jest to ćwiczenie językowe, rytmiczne, a zarazem terapeutyczne
13. Oglądając telewizję wybieramy programy właściwe dla wieku dziecka. Komentujmy wydarzenia pojawiające się na ekranie, rozmawiamy na ich temat.
14. Jeżeli w komunikacji, mowie czy budowie aparatu artykulacyjnego naszego dziecka zauważamy coś co nas niepokoi, nie bagatelizujmy tego. Logopeda w placówce do której uczęszcza dziecko lub logopeda w poradni rejonowej pomoże nam rozwiązać problem.

 

 

 

Przykładowe ćwiczenia, które warto wykonywać z dzieckiem:

1. Gimnastyka buzi i języka:

Ćwiczenia wykonywane przed lustrem lub naprzeciwko twarzy dorosłego

a) ćwiczenia warg:

-      całuski

-      rybka (na przemian otwieramy i zamykamy usta- ułożone w dzióbek)

-      szeroki uśmiech przy zamkniętej buzi, następnie dzióbek- na przemian

-      przesadne artykułowanie samogłosek [a- u], [u- e]

-      parskanie- konik,

b) ćwiczenia języka (buzia jest szeroko otwarta)

-      dokładne oblizywanie warg przy szeroko otwartej buzi, czubek języka porusza się powoli, w określonym kierunku,

-      język wąski, zaostrzony, potem szeroki, rozluźniony

-      czubkiem języka staramy się dotknąć czerwieni wargi górnej i dolnej, przytrzymujemy język na kilka sekund, buzia szeroko otwarta,

-      język na huśtawce- dotykamy językiem do kącików ust

-      cukierek w buzi, głośno mlaskamy

-      kląskanie

2. Ćwiczenia oddechowe

Dziecko dmucha przez słomkę na różne drobne przedmioty np. ziarenka, skrawki materiału, piłeczki, rozdmuchuje piasek.

Dziecko dmucha przez słomkę do kubeczka z wodą-stara się robić to jak najdłużej.

3. Rozwijanie pamięci słuchowej

Kojarzenie wysłuchiwanych dźwięków z przedmiotami lub obrazami

Zapamiętywanie sekwencji sylab (np. pakaba, kapola, itd.) oraz słów (np. przynieś mi kubek, talerz i łyżeczkę, na dachu siedzi dziki, brązowy, kudłaty kot itd.)

4. Rozwijanie percepcji słuchowej

Określanie liczby sylab w słowie

Wymyślanie słów na podaną sylabę (ba- bateria, itd.)

Wyodrębnianie głosek w nagłosie słów (m-małpa, itd.)

Odtwarzanie wyklaskiwanych rytmów

Dobieranie w pary rymujących się nazw.

 

Zapraszamy do wykorzystania współczesnych technologii, aby pomóc rozwijać się naszym dzieciom.

Bezpłatne programy do pracy z dzieckiem:

www.papunet.net/games

www.ciufcia.pl

www.ito.hg.pl/literki.html

www.wai-not.be

 
 
Propozycje lektur dla Rodziców
 
Poniżej znajdują się tytuły książek, strony i forum, które pomogą nam zrozumieć co czują i jak odbierają świat dzieci i dorośli z autyzmem oraz jak radzą sobie z tym ich rodziny i bliscy:
 
Literatura:
 
1.Ellen Notbohm: "10 rzeczy, o których chciałoby ci powiedzieć dziecko z autyzmem"
 
2. Mirka Jaworska: "Syndrom czerwonej hulajnogi"
 
3. Aleksandra Maciarz, Małgorzata Biadasiewicz:  "Dziecko autystyczne z zespołem Aspergera"
 
4. Anna Budzińska, Marta Wójcik: "Zespół Aspergera- księga pytań i odpowiedzi"
 
5. Dietmar Zoller: "Gdybym mógł z wami rozmawiać"
 
6. Renata Radomska: "Autyzm bez łez"
 
7. Claire Grand: "Autyzm i zespół Aspergera"
 
8. Roksana Jędrzejewska-Wróbel: "Kosmita"
 
9. John Elder Robison: "Patrz mi w oczy. Moje życie z zespołem Aspergera"
 
10. Grzegorz Zalewski: "Inne, ale nie gorsze” o dziecku z autyzmem opowiadają rodzice"
 
11. Rupert Isaacson: "Opowieść ojca. Przez mongolskie stepy w poszukiwaniu cudu"
 
12. Attwood Tony: " Świry, dziwadła i zespół Aspergera"
 
13. Donna Williams: "Nikt nigdzie"
 
14. Halfdan W. Freihow: "Drogi Gabrielu. List"
 
15. Tim Pegler: "Był sobie Ned"
 
16. Osnat Teitelbaum, Philip Teitelbaum: "Czy moje dziecko ma autyzm- jak rozpoznawać najwcześniejsze oznaki autyzmu"
 
17. Paul J.Taylor: "Spektrum zaburzeń autystycznych. Przewodnik dla początkujących” 
 
18. Charles A. Amenta III: "Krzyś jest wyjątkowy. Dla dzieci o autyzmie”
 
19. Cammie McGovern: "Spójrz mi w oczy"
 
20. Mark Haddon: "Dziwny przypadek psa nocną porą"
 
21. Moor Julid: "Śmiech, zabawa i nauka z dziećmi o profilu autystycznym"
 
22. Cathleen Lewis: "Rex"
 
23. Dankel Tammet: "Urodziłem się pewnego błękitnego dnia"
 
24. Nuala Gardner: "Mój przyjaciel Henry"
 
25. Uta Frith: "Autyzm. Wyjaśnienie tajemnicy"
 
Strony i forum:
www.dzieci.org.pl/forum/
Inny świat – forum dyskusyjne/gazeta.pl
autystyczne-tygryskowo.blogspot.com