Dlaczego należy czytać dzieciom?

            Współczesne dzieci dorastają w ubogim językowo środowisku. Kontakt z żywym słowem wyparła telewizja, której narzędziem nie jest język, lecz obraz. W efekcie dzieci coraz gorzej znają język, tymczasem język jest narzędziem myślenia – w tym także matematycznego.
            Dzieci słabo wyćwiczone w używaniu języka i w myśleniu, pozbawione wyobraźni, którą telewizja wypiera, będą miały trudności od pierwszych dni przedszkola i w późniejszym życiu. Przepaść intelektualna i emocjonalna pomiędzy dziećmi, którym rodzice i wychowawcy dużo czytają, a dziećmi pozbawionymi takiej stymulacji , w kolejnych latach dzieciństwa narasta.
            W dobie telewizji ochrona dzieci przed pewnymi informacjami i obrazami jest bardzo utrudniona. Nie ma możliwości wciąż kontrolować ilość i treść oglądanych przez dzieci programów. Nie znaczy to jednak, ze należy zrezygnować z ciągłego zabiegania o zwyczajną rozmowę z dzieckiem na temat tego, co dziś robiło oglądało, gdyż…

Skutki nadmiernego oglądania telewizji przez dzieci:
1. Nieumiejętność myślenia (oglądanie tv zmienia fizyczną strukturę mózgu dziecka); zanik wyobraźni, nieumiejętność przewidywania konsekwencji – w telewizji ważne jest tylko tu i teraz.
2. Trudność z koncentracją (wartki potok obrazów tv uszkadza zdolność skupienia uwagi).
3. Lenistwo umysłowe, nawyk biernej i bezkrytycznej konsumpcji produktów masowej kultury.
4. Obniżenie wyników w nauce.
5. Postawa życiowa: niecierpliwość, potrzeba ciągłej zewnętrznej stymulacji, nieustanne oczekiwanie rozrywki oraz gratyfikacji bez pracy i wysiłku (łatwe konkursy z wysokimi nagrodami), szybkie popadanie w nudę.
6. Niezadowolenie z posiadanych rzeczy (podsycane celowo przez reklamy).
7. Zanik wrażliwości, znieczulenie na cudzy ból i krzywdę w realnym życiu.
8. Lęk, niepokój, nieufność, pesymizm, cynizm, demoralizacja, agresja.
9. Ograniczenie kontaktów z rówieśnikami, pogorszenie stosunków z członkami rodziny.
10. Obniżenie umiejętności społecznych i wskaźników inteligencji emocjonalnej.
11. Brak czasu i chęci na inne zajęcia (sport, czytanie, własna twórczość, rozmowy).
Amerykańska Akademia Pediatrów zaleca rodzicom, by dzieci do 2 roku życia w ogóle nie oglądały telewizji, a dzieci starsze i nastolatki, by nie korzystały dłużej niż 1-2 godziny dziennie z telewizji i komputera łącznie.
Dlatego warto wrócić do starych, dobrych sposobów spędzania wolnego czasu.

Warto czytać! Badania naukowe potwierdzają, że codzienne czytanie dziecku dla przyjemności:
• buduje mocną więź między dorosłym i dzieckiem
• zapewnia emocjonalny rozwój dziecka
• rozwija język, pamięć i wyobraźnię
• uczy myślenia, poprawia koncentrację
• wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka
• poszerza wiedzę ogólną
• ułatwia naukę, pomaga odnieść sukces w przedszkolu, a potem w szkole
• uczy wartości moralnych, pomaga w wychowaniu
• zapobiega uzależnieniu od telewizji i komputerów
• chroni przed zagrożeniami ze strony masowej kultury
• kształtuje nawyk czytania i zdobywania wiedzy na całe życie

DLATEGO CZYTAJ DZIECKU 20 MINUT DZIENNIE – CODZIENNIE!

            Codzienne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszą metodą wychowania czytelnika – człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedze i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie pięści.
            Przedszkole może i powinno uzupełniać domowe czytanie, lecz nie zastąpi na pewno czytania w domu przez rodziców. Te parę minut spędzonych z dzieckiem podczas słuchania przez niego książki oprócz kształtowania w nim wrażliwości, wyobraźni, mowy daje także możliwość pogłębiania się więzi między rodzicem a dzieckiem. Jeśli my, dorośli teraz znajdziemy czas dla dziecka, to potem ono znajdzie go dla nas.

(Źródło: http://www.wychowanieprzedszkolne.pl)

 

 
Zachęcamy rodzicówdo głośnego czytania. Dla tych, którzy nie maja pomysłu, które książki warto podpowiadamy…
 
Tytuły w kolekcji „CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM”
 

  -   Astrid Lindgren – Emil ze Smalandii, Lotta z ulicy Awanturników 

A   -   Kamil Giżycki – Wielkie czyny szympansa Bajbuna Mądrego 

Ł   -  Erich Kästner – 35 maja;  

  -   Michael Ende – Momo;   
 

P   -   Anne Cath. Westly – 8+2 i ciężarówka; 

O  -   Ferdynand Ossendowski – Słoń Birara  

L  -  Witold Makowiecki – Diossos

-   Jerry Spinelli – Kraksa;  

K  -   Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny;   

A  -  L. J. Kern – Ferdynand Wspaniały 

 

C   -   Roald Dahl – Matylda 

Z   -   Grey Owl – Przygody Sajo i małych bobrów

Y   -   Katherine Paterson – Most do Terabithii 

T   -   Ursula le Guin – Czarnoksiężnik z Archipelagu 

A   -   Baśnie świata  (Milska, Markowska) 

 

D   -  Amicis – Serce;  250 stron;  ( adaptacja językowa)

Z   -   José Mauro de Vasconcelos – Moje drzewko pomarańczowe;  

I    -   Bajki wierszem – (Tuwim, Rogoszówna; Brzechwa,  Świrszczyńska, 
          Wawiłow)   

E   -   A. Kamieńska – Książka nad książkami (Biblia);

C   -   Harper Lee – Zabić drozda

I    -   Michel Piquemal – Bajki filozoficzne  

O   -   Vaclav Čtvrtek – O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci  

M   -  Astrid Lindgren – Ronja, córka zbójnika     
 

Bajki wierszem:

Jan Brzechwa:   Pan Drops i jego trupa, Baśń o korsarzu Palemonie,   

Zofia Rogoszówna – Dzieci Pana Majstra

Anna Świrszczyńska – Dziwny Tygrys, O chciwym Achmedzie, 

Julian Tuwim – Pan Maluśkiewicz i wieloryb

Lucyna Krzemieniecka – O Jasiu Kapeluszniku

Hanna Januszewska – O Pleciudze

Roman Pisarski – Wyrwidąb i Waligóra

Wiera Badalska – Ballada o kapryśnej królewnie

Igir Sikirycki – Jak drwal królem został

Danuta Wawiłow, Oleg Usenko – Ballada o stu królach Lulach